Verbeter je handschrift!

De computer en/of tablets hebben inmiddels ruim hun entree gemaakt in het basisonderwijs, toch is het nog steeds van belang dat een kind vloeiend en vlot, maar vooral leesbaar kan schrijven. Wanneer iets opgeschreven wordt, blijkt dat het ook beter onthouden wordt. Daarbij is het van belang dat het leesbare aantekeningen zijn.

Vaak krijgt een kind met een slecht leesbaar handschrift negatieve reacties op zijn of haar schoolwerk. Schoolprestaties worden door het slecht leesbare handschrift onnodig negatief beïnvloed. Voor een kind is dit erg frustrerend. 

Het kan zijn dat de reflex ATNR (Assymetrische Tonische Nek Reflex) nog actief is, waardoor het handschrift slordig of hoekig overkomt. Een kenmerk van een nog actieve ATNR is, dat het kind graag met zijn voet(en) onder de billen zit of de voeten om de stoelpoot slaan. Dit doen ze om de reflexmatige beweging tegen te gaan. Bij een nog actieve ATNR wil de arm en het been strekken waar het hoofd naar toe gedraaid is en de andere arm en been juist buigen. Deze reflexen wil het kind vaak onbewust compenseren, maar dat kost het kind enorm veel energie en vaak ook nog frustratie.

Soms zie je dat het kind een potlood of pen enorm krampachtig vasthoudt. Vaak weten ze wel wat de juiste pengreep is, maar wanneer ze er even niet aan denken vervallen ze weer in de krampachtige pengreep. Een nog actieve grijpreflex zorgt ervoor dat elke keer wanneer een pen vastgehouden wordt, de vingers tot een vuist zich samentrekken. 

Wanneer u het bovenstaande herkent, is het tijd voor handschrifthulp!

 

Beweging in Leren richt de handschrifthulp op:

  • Leesbaar schrijven
  • Vloeiend en vlot handschrift (Het liefst verbonden!)
  • Juiste pengreep
  • Het aanpakken van de onderliggende nog actieve reflexen die het schrijven beïnvloeden.


fingers note report journalist filling Free Photo

Aanpak

Als eerst zullen we kijken of er nog actieve reflexen aanwezig zijn die het schrijfproces negatief beïnvloeden en deze zo nodig aanpakken. Daarnaast gaan we het schrijven weer vloeiend en vlot te krijgen m.b.v. Schrijfdans. Dit is een schrijfmethode die remediërend gebruikt kan worden. Zowel grof als fijn motorische bewegingen worden geoefend. Ook het symmetrische uitvoeren van bewegingen (tweehandig werken) krijgt aandacht, omdat hierbij beide hersenhelften gestimuleerd worden. Er wordt op muziek gewerkt met allerlei verschillende werkvormen, zodat het ook nog eens een leuke manier is van oefenen! Schrijfdans is een effectieve methode om frustraties en verkramping tegen te gaan. 

Sinds 2010 ben ik gecertificeerd Schrijfdansdocente.