Meer dan 20 jaar werk ik met veel plezier in het basisonderwijs. Als leerkracht heb ik mijn steentje mogen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen in de onder-, midden- en bovenbouw. Mijn hart gaat uit naar kinderen die het wat moeilijker hebben op school. Het is een uitdaging om uit te zoeken wat werkt bij leer- en/of gedragsproblemen. Ik heb ervaren dat het bewegende component in lessen effectief bleek en dat het ook voor veel (leer)plezier zorgde.

De behoefte om meer tijd en aandacht te hebben voor de specifieke leer- en gedragsuitdagingen van een leerling, heeft mij doen besluiten om een eigen praktijk te starten. Daarnaast ben ik overtuigd dat beweging een prachtig en krachtig hulpmiddel is om beter tot leren te komen! Hierin heb ik me d.m.v. diverse opleidingen verder in gespecialiseerd. In juli ’16 heb ik twee modules van de MNRI-opleiding gevolgd voor reflexintegratie (DPRI en Tactile). Reflexen die niet goed geïntegreerd zijn kunnen voor allerlei (leer)blokkades zorgen.  In het najaar van 2016 heb ik de jaaropleiding tot specialist bij het centrum voor nieuwe leerstrategieën gevolgd (Specialist CNLS). In het voorjaar van 2018 heb ik de opleiding Psychomotorische kindercoach afgerond. Dit is een totaalaanpak waarbij ook de neuromotorische ontwikkeling meegenomen wordt om een efficiënte begeleiding te geven.

Als moeder van twee kinderen (Eén op de basisschool en op de middelbare school) heb ik gemerkt dat het soms een enorme zoektocht kan zijn, om de goede hulp en aanpak te vinden voor je kind. De één heeft ernstige dyslexie en de ander is meer begaafd met moeizaam aanpakgedrag. We proberen de soms niet leuke of moeilijke dingen in iets positiefs om te zetten.

Mijn grootste motivatie om vastgelopen leerlingen verder te helpen komt voort uit mijn eigen ervaring. Als kind had ik erg veel moeite met de leerstof.  Ik weet nog goed hoe er geen einde kwam aan die ellelange rekenlessen. Het goochelen met cijfers… Het lukte me gewoon niet. In die tijd werd de leerstof niet op een andere manier aangeboden of gezocht naar onderliggende problemen. Je had als “zwakke” leerling gewoon pech! Ik weet als geen ander wat dat doet met je zelfvertrouwen. Zeker naarmate de periode als “zwakke” leerling toeneemt. Het positieve hiervan is dat ik erg heb leren doorzetten. En uiteindelijk is het allemaal goed gekomen!

In mijn vrije tijd onderneem ik graag leuke dingen met mijn man en kinderen. Onze gezamenlijke hobby geocachen (“schatzoeken”) brengt ons op nieuwe, onbekende en soms spannende plaatsen.

Ik hoop van harte dat ik weer beweging kan krijgen in het leren van uw kind!

 

Saskia Horrevoets- van Eijk